Showing posts with label Food and Recipes. Show all posts
Showing posts with label Food and Recipes. Show all posts

Monday, April 15, 2013

Pulut Durian..

Hari ni EL sebab babysitter budak2 ni ada emergency.. So ada masa terluang nak masak.. lagipun mmg ada frozen durian dalam fridge.. Nak clearkan sebelum pindah.. Sepatutnya kena kemas and packing barang - barang untuk pindah akhir bulan ni.. tapi terasa penat pulak.. lain kali lah kemas.. hihi..
 
Pulut durian memang sangat senang nak buat.. Ada jugak orang panggil serawa durian.. Xkisahla.. Sama je.. Cara menyediakannya sangat simple dan yang pastinya sangat sedap.. Moh la kite membuatnye..
 
Bahan - bahan untuk serawa durian:
Isi durian
Gula pasir - 1/2 cawan *bolehlah tambah kalau nak lagi manis*
Gula melaka - 1 ketul
Santan - 250 ml
Air - 250 ml
Garam
 
Cara - cara membuatnya:
*Masukkan ulas / isi durian kedalam periuk..
*Masukkan air..
*Tambahkan gula pasir dan gula melaka..
*Masukkan santan dan sedikit garam. Kacau serata..
*Masak sehingga mendidih..

Untuk pulut:
Basuh pulut dan masak seperti menanak nasi tapi air yang digunakan haruslah diparas-paras pulut je.. jangan terlebih pulak.. nnti pulut jadi lembik..
*ada juga yang suka pulut yang dikukus dengan santan*
 
Tadaa, dah siap pun serawa durian kita..
 
Pulut durian..


Dah licin dah pun..


Si kecik, Umar pun sukekannya.. 
*sila abaikan kotak-kotak dibelakang tu ye.. untuk urusan perpindahan*

p/s: Serawa durian ni sedap juga dimakan dengan roti putih.. Sedap sehingga menjilat jari tau..

Friday, April 12, 2013

Laksam @ Laksa Lemak..

Had this menu last nite.. Teringin nak makan laksam.. Tapi mana nak cari tengah2 malam ni.. So decided to cook with ingredients left inside my fridge.... Laksam @ Laksa Lemak.. Simple and delicious yet easy to cook.. 


Ingredients for kuah:

Item A:
Onion -2 biji
Garlic - 4 ulas
Halia - 1 inch
Black pepper - to taste *adjust according to your taste*
Belacan - optional

Item B:
Ikan kembung / ikan lolong - 7 ekor *I used medium size*
Asam keping

Bahan lain:
Santan - 300 ml
Water *depends on how thick the gravy you want*
Salt and ajinomoto to taste..

For ulam:
Timun *I used timun jepun*
[You may use bean sprout, long beans (thinly sliced) and daun kesom (thinly sliced) too]

For sambal:
Dried chilies (blender)
Belacan

Cara - cara membuatnya:
- Blender semua item A.. Masukkan kedalam periuk..


- Bersihkan ikan dan rebus item B sehingga isi ikan menjadi lembut.. Ambil isi ikan kemudian blender.. Masukkan kedalam periuk yang sama dengan item A..



- Masukkan santan, garam, ajinomoto..
-Masukkan air mengikut kepekatan yang anda mahukan..
- Masak sehingga mendidih..


Ni la hasilnya..

*Untuk sambal, tumiskan cili kering yang diblender bersama belacan..


*I just bought laksa from nearest kedai and bring to boil until its tender.. Malas pulak nak buat laksam sendiri.. Hihi..

Terubat jugak rasa mengidamkan laksa.. Hehe.. Mari cuba..


Thursday, March 10, 2011

Resepi Pai Epal Goreng



Salam semua..

just nak share resepi pai epal goreng dgn uols.. senang je nak wat.. cube la..

Bahan-bahan:
2 cawan            Tepung serbaguna
½ cawan           Margarine
1 sudu teh         Garam
½ cawan           Air sejuk
2 biji                Epal besar
1/3 cawan         Gula
½ sudu teh        Serbuk kayu manis
Minyak masak untuk menggoreng
Serbuk gula

Cara penyediaan:

Buang kulit dan teras epal. Potong dadu. Gaul epal yang telah dipotong dengan gula dan serbuk kayu manis di dalam periuk. Panaskan atas api sederhana sehingga epal lembut dan menjadi sos epal yang sangat pekat. Tutup api dan sejukkan pada suhu bilik.

Ayak tepung dan garam. Potong margarine/shortening dan masukkan ke dalam campuran tepung. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil adunan digaul hingga membentuk doh.


Gelek adunan di atas permukaan yang telah ditabur tepung. Terap bulat-bulat anggaran sebesar bulatan berdiameter 4 inci.

Letakkan 1 sudu adunan epal pada bahagian tengah setiap kepingan doh. Lembapkan bahagian tepi sekeliling kepingan doh dengan air. Lipat kepingan doh tersebut dan picit-picit bahagian tepi dengan jari untuk mengelakkan isi terkeluar dan tekan menggunakan hujung garpu untuk kelim.

Panaskan minyak dalam kuali. Goreng pai sehingga coklat keemasan. Balik-balikkan pai untuk mendapat warna yang sekata dan mengelakkan pai dari hangus.

Tos pai yang telah digoreng atas kertas tisu. Taburkan serbuk gula dan hidangkan panas-panas.

*Sedap juga dimakan bersama aiskrim vanilla.

Psstt: Ai wat pai ni kat opis utk project product application.. huhu..

Monday, January 31, 2011

Makan2 n Potong Rambut


Salam seme..
Sgtla bz seminggu nih.. nak hapdate bnyk mende tp xsempat2.. da taip sket2.. tapi susah beno nak menghabiskannye.. hihi..

kite mulakan ngan mkn2 ye.. sblm nih ai sgt2 la teringin nak makan kat satu restaurant nih.. sgt femes ngan steak n ribs die.. leh teka x rest ape?? sila teka ye kawan2.. hihi..so malam sabtu arituh, ai telah berjaya memujuk en hasben utk mkn malam kat ctu.. kat mane lagi kalo bukan Tony Roma's.. 1st time hokey.. pade yg xtau.. dulu name tmpt tu adalah Cineleisure, tp skg da tuka jd e@Curve ye.. tempat ai bercinta waktu mude2 lu.. hihi..

So, dr rumah sgt2 la xcited nak p.. awal tuh bersiap so that sampai awal kat sane tapi sgt la hampe sbb seme seat kat aircond area da penuh.. kitorg pun dgn hampenye trus ke luar cari tempat kat luar.. fortunately ade la, dua tiga meja yg kosong.. xtau nak mkn ape sbnrnye sbb bnyk makanan yg menyelerakan.. tgk gambar je pun.. hubby da pilih da.. die mmg xdpt dipisahkan dgn kambing.. pe lagi.. die order lamb chop la.. ai lak tnye kat amoi server tuh, pe yg best kat TR.. amoi tu ckp la, specialty TR adalah ribs.. (padahal da tau da sblm nih.. saje je.. peramah la katekan).. huhu.. so tanpe menyemakkan kepala, ai pun order ribs.. amek yg 3 btg je la.. kang amek bnyk2 kang xabes lak.. pastu takut mahal gak.. huhu..

Set hubby.. xbleh dipisahkan ngan kambing.. huhu..

Set ai.. nampak sedap kan.. mmg sedap pun..

pas mkn trus p umah adek kat PJ.. mkn2 (mkn lagi), borak2, golek2, ngantuk n trus balek.. nak citer la kan.. iman skg da start kenal org.. ble pakcik die amek die, trus die nangis, ble ai amek, senyap lak.. pastu makcik die lak amek.. same gak.. nangis sampai kuar air mate hokey.. sedey sgt ke iman, syg..

esoknye, hubby p servis kete.. dua2 kete lak tuh.. abes gak la dkt RM500.. ape nak wat.. mmg da smpai due pun kete ai tuh.. kete hubby lak da lama sgt xservis.. bnyk bunyi sane sini.. disebabkan hubby dpt bonus bln nih, leh la kuarkan sket wit utk kete.. lagipun CNY ni nak balek kg ai.. PAHANG hokey.. mmg patutla servis kan..

ptgnye lak ai ajak my hubby p salon coz ai nak potong rambut.. da xtahan sgt da coz bnyk rambut ai yg gugur.. org ckp rambut kite akan gugur ble baby da start menyembur.. tol ke??? ntoh la.. tp mmg iman skg tengah ligat sembur menyembur.. da mcm bomoh toyol lak.. ble menyembur, abes air liur berjejeh2.. anak sape la kan.. haih..

iman yg berjejeh2 air liurnye.. nmpk tak..

kitorg decide nak p ole2 shopping complex kat shah alam.. kat situ ade bnyk salon tau.. sebaris lagi.. ai pun p salon yg per1.. hargenye RM 20++ utk female cut.. punye la ramai, laki n pompuan ye.. malas nak tunggu, ai pun beredar ke salon yg ke2.. ramai gak.. ai tgk hargenye RM15++.. dlm ati kate ok la kat sini.. ramai pun xpe.. ingat nak tunggu je la..pastu sempat tnye la kat hair stylist kat situ, utk potong rambut brape?? die ckp RM25.. HAH???!!! mahalnye.. nape tulih RM15++, tuleh la RM18++ ke.. leh gak la diterima akal.. hahaha.. utk pengetahuan, ai nih mmg jenis org yg murah ye.. lagi murah lg elok.. tp nak kualiti yg bgs.. boleh ke mcm tuh?? haha..

last2 p butik andaman pengantin.. bnyk rupenye butik2 ni kat sek 18.. ape ntah name butik tuh.. ble ai msk, adela sekeluarga nih.. anak pompuan die tgh potong rambut.. pastu mak die lak nak cuci rambut.. pas2 baru turn ai.. ai decide nak potong rambut pendek.. senang nak jage n xdela bersepah umah ngan rambut2 ai.. huhu.. nak tau, iman pun potong rambut tau.. trim kat bhgian bahu.. x plan pun nak potong rambut die sbnrnye.. tp da pnjg rupenye rambut die.. so potong je la.. sket je la tapi.. ble time nak byr n dpt resit, ai tgk, baby cut RM3.. HAH???!!! (kali kedua).. ai ingtkan free.. rupenye kene byr.. FREE je la kan.. baby lagi pun.. haha.. ade ke bende yg free lg kat dunia ni?? huhu..

mcm ni la lebey kurang style rambut ai.. credits to Google

pas potong rambut trus balek umah coz hubby nak tgk bola, KELANTAN (hubby) menentang SELANGOR (ai la..) rosak plan ai.. ingtkan nak p jln2 lagi.. tup..tup kene balik.. huh..